دانلود آهنگ لری بختیاری مسعود بختیاری
تنبکنوشتار اصلی: تنبکتنبورنوشتار اصلی: تنبور
تنبور را با پنجه نوازند و این خود دلیلی است بر ارتباط خانوادگی تنبور و دوتار محلی و سهتار که آنها نیز با انگشت (ناخن) به صدا در میآیند.تاریخچهعلیرضا حسین خانی در حال نواختن ساز تال
موسیقی سوگواری: بیانگر مراحل مختلف عزاداری و سنتهای رایج آن در لرستان است.ترانه لری ترجمه فارسیاَسبت و زین و کتلت زیه در مال اسبت به زین و کتل تو جلوی منزلگاه استدشمنو شادی کنان دوسو زنان زال دشمنان شادی میکنند و دوستان زار میزنندشمشیرت منه غلاف ترسم خورش زنگ شمشیرت در غلاف مانده ترسم زنگ بزند
کینه دارم بعد خوت وش وش بکنه جنگ چه کسی را دارم که بعد از خودت با آن جنگ کنمدات برو کگو برو همه بران مو مادرت موی میبرد خواهرت موی میبرد همه گیسو میبرند همه برن و کارد زنت و خنجر اگر همه با کارد موی برند همسرت با خنجر موی میبرد موسیقی و ترانههای طنز: این موسیقی و ترانههای که با اجرای حرکات موزون همراه است، در لرستان توسط عدهای بنام دلی اجرا میشد که استعداد فراوانی در ردیف کردن کلمات و اشعار به صورت بداهه داشتند و از این راه ارتزاق میکردند.
این کلامها در نزد اهل حق بسیار گرامی و محترم شمرده میشوند و شامل تعالیمی هستند که هر شخص وظیفه دارد در طول حیاط خود از آنها پیروی کند. بررسی و تحلیل ضرباهنگ ترانههاهمت علی سالم در حال نواختن ساز تال ۴ سیمبررسی و تحلیل ملودی ترانهها
دانلود آهنگ لری شاد مسعود بختیاری
ویژگیهای کلی موسیقی لری
قسمت اعظم ترانههای قوم لر به ویژه در منطقه لرستان در دستگاه ماهور ساخته شدهاند این ساختهها با حسن سلحشوری و روحیه حماسی مردمان این منطق منطبق است.ترانه دایه دایه
این تصنیف نیز یک بار توسط رضا سقایی در زمان شاه اجرا شد.
« مرجنگه » و « شیر علی مردون » از جمله نغمه های بختیاری اند که مورد توجه لرها و لک ها نیز واقع شده اند.
▪ در لرستان نواهای گوناگونی وجود دارد : - یاری و سحری نام دو آهنگی است که ویژه سوگواری است و برای مراسم خاکسپاری مورد استفاده قرار می گیرد.ـ آهنگ سوارکاری که ویژه سوارکاران است و سرشار از هیجان می باشد.
ـ نواهای خدیوی و مال ژیری که ویژه فصل پائیز وهنگام کوچ است.
● موسیقیهای آوازی (کلامی) و موسیقیهای سازی ▪ موسیقی آوازی لرستان با وجود اینکه با مطالعه و معرفی آثار فرهنگ مادی و معنوی هر جامعه و پژوهش علمی در همین گذرگاه سخت و دقیق میتوان به این جهان ناشناخته راه یافت، ولی بررسی فرهنگ عامه مرز و بوم لرستان و پرداختن به همه عناصر فرهنگی آن شدنی نیست، اما با هدف نمایش گوشههایی از تبلور فرهنگ عامه مردمان خردمند این مرز و بوم و ترغیب بیشتر پژوهشگران مشتاق به دریای بیکران فرهنگ موسیقایی، روزنههایی از این تصویر توصیفناپذیر را میگشاییم.
● آوازهای بدون ریتم یا با متر آزاد ▪ علی سونه (علی دوستی)
بار کنیت تا بار کنیم دی ملک دلگیر تو دِ غصه مه د حسرت هر دک پبیم پیر رخت بر بند تا رخت بربندم از این سرای دلگیرکه تو از غصه و من از حسرت، هر دو با هم پیر شدهایم.پیرکه بیم کورکه بیم دو تا دو تامه موز بره دگزم منسم پایامه پیر و کور گشتم و پشتم خمیده شد، عصا در دستم گویی پاهای من است.
دانلود آهنگ لری
▪ عزیزبکی و میرنوروزی (عزیزبیگی و میرنوروزی) ـ نمونه آواز عزیزبکی: درد دل یا میکشم تا میکنم پیر یا مورم دو قورسُ یا وطن دیر
درد دل یا میکشد مرا یا پیرم میکند، نمونهٔ آواز میرنوروزی: گردش چرخ فلک نی و مرادم شادی رت د خاطرم غم من و یادم گردش روزگار به کامم نیست، شادی از خاطرم رفت و غم به یادم مانده است.
▪ ساری خونی (ساریه خوانی) آسمو اوری گرت تیره و تیره کی دیه کرو بواَ وایک بمیره؟ که دیده است پدر و پسر با هم بمیرند؟
ای دله سی دیلرو هه میزنی زار یه تونو به دیلرویه دینه یار ای دل از هجر دهلران (که یارت در آنجاست) پیوسته در زاری و نالهای.● انواع موسیقی آوازی ▪ آواهای کار
ـ برزگری ,خرمنکوبی (گاهوله)، شیردوشی (گا دوشی)، مشک زنی، برنج کوبی ـ آواهای شادمانه ـ سیت بیارم، بینا بینا، سوزه سوزه، بزران بزران، هی لُو هی لُو ▪ آواهای عاشقانه ـ کشکله شیرازی، کوش طلا، گنِم خر، قدم خیر، اَی اَی، آفری قمرتاج، آواهای عاشقانه، کیودار، کلنجه زرد، ماله ژیر، بزران بزران، شیرین و شامیرزا، هاریلُو ▪ کلامهای دینی ـ کلامهای یارسان، چل سرو
▪ مویهها ـ سرلشونه، مور، ساری خوانی، هوره -ژَن چِر-، گورانی ▪ آواهای دلتنکی و غریبی ـ علیدوستی، عزیز بگی، هوره«کو چر» و «سوار چر» ▪ آواهای حماسی ـ شیرین و خسرو، شاهنامه خوانی لری ولکی، قی دادُوا، حماسه کرمی، دایه دایه ▪ آواهای طنز
ـ ماس فروش، هورم هورم، هی را سی سله، دُز ناشی ▪ آواهای هجو ـ لالایی ها ● موسیقی سازی ▪ سازهای لری
دانلود رایگان آهنگ لری غمگین قدیمی
▪ مقامهای شادی – عروسی سوارونه) ـ انوع ساز (سرنا، دهل، تنبک و کمانچه) ▪ مقامهای سوگواری: ـ نوع ساز (دهل، سرنا) ـ پاکتلی، چمری سحری، شیونی، یاری (یاره هو)
▪ مقامهای عاشقانه و دلتنگی : ـ کمانچه، تنبک ـ قدم خیر، کشکله شیرازی (دو گونه: گرمسیری و خرم آبادی)، علیسونه
سازهای متداول در لرستان سه گروه اند: ۱) سازهای زهی ( کمانچه و تنبور) ۲) سازهای بادی ( سرنا و دوزله)
۳) سازهای ضربی ( دهل و تنبک ) ▪ موسیقی لری را می توان به انواع زیر تقسیم کرد: ـ موسیقی شادیانه: در مراسم شادمانی نواخته می شود و گاه با رقص و آواز همراه است موسیقی عزا: در مراسم عزاداری اجرا می گردد و اجزای آن عبارت است از« سحری (اعلام مرگ کسی)»، « چمریانه »، «هرا» و مویه ها نیز که در رثای از دست دادن عزیزان خوانده می گردد و بدون همراهی ساز است از این نوع به شمار می رود ـ موسیقی «کار»:
ـ موسیقی آوازی : شیوه های آوازی در لرستان بدین شرح است:
با توجه به اینکه رقص نیز در لرستان از پیشینه ای کهن برخوردار است، جا دارد مختصر اشاره ایی نیز به این موضوع داشته باشیم، گفتنی است که در لرستان از واژه ی رقص استفاده نمی گردد و معمولاً از واژه هایی چون «باخته»، «بازی»، «دَس گِرِتِه» استفاده می گردد؛ چونان که حکیم توس بازی «کراد» خواهر بهرام چوبین نزد خسرو پرویز را اینگونه هنرمندانه به نظم درآورده است: بزرگان به بازی به باغ آمدند همه میش و آهو به راغ آمدند رقصها در لرستان عموماً چهره آیینی و فرهنگی به خود گرفته اند.
موسیقی لری از سرچشمههای موسیقی «ردیف» و ردیفنوازی است که بخش مهم آن از طریق کمانچه و کمانچهنوازی محلی در موسیقی رسمی ایران (ردیف) نیز تأثیر گذاشته است.
▪ در لرستان نواهای گوناگونی وجود دارد :
ـ رارا، آهنگی است که درسوگ فردی نواخته می شود که همراه با رقص واشعار مور است.ـ تبرزکویی، این نوایی بهاری است که درهنگام کوچ نواخته می شود. ● موسیقیهای آوازی (کلامی) و موسیقیهای سازی
▪ موسیقی آوازی لرستان با وجود اینکه با مطالعه و معرفی آثار فرهنگ مادی و معنوی هر جامعه و پژوهش علمی در همین گذرگاه سخت و دقیق میتوان به این جهان ناشناخته راه یافت، ولی بررسی فرهنگ عامه مرز و بوم لرستان و پرداختن به همه عناصر فرهنگی آن شدنی نیست، اما با هدف نمایش گوشههایی از تبلور فرهنگ عامه مردمان خردمند این مرز و بوم و ترغیب بیشتر پژوهشگران مشتاق به دریای بیکران فرهنگ موسیقایی، روزنههایی از این تصویر توصیفناپذیر را میگشاییم.● آوازهای بدون ریتم یا با متر آزاد ▪ علی سونه (علی دوستی)
بار کنیت تا بار کنیم دی ملک دلگیر تو دِ غصه مه د حسرت هر دک پبیم پیر پیرکه بیم کورکه بیم دو تا دو تامه موز بره دگزم منسم پایامه پیر و کور گشتم و پشتم خمیده شد،
دانلود آهنگ لری بختیاری عصر جدید
▪ عزیزبکی و میرنوروزی (عزیزبیگی و میرنوروزی) ـ نمونه آواز عزیزبکی: درد دل یا میکشم تا میکنم پیر یا مورم دو قورسُ یا وطن دیر
درد دل یا میکشد مرا یا پیرم میکند، نمونهٔ آواز میرنوروزی: گردش چرخ فلک نی و مرادم شادی رت د خاطرم غم من و یادم گردش روزگار به کامم نیست،
▪ ساری خونی (ساریه خوانی) آسمو اوری گرت تیره و تیره کی دیه کرو بواَ وایک بمیره؟ که دیده است پدر و پسر با هم بمیرند؟ ای دله سی دیلرو هه میزنی زار
یه تونو به دیلرویه دینه یار این هم تو و دهلران و دیدن یار.● انواع موسیقی آوازی ▪ آواهای کار ـ برزگری ,خرمنکوبی (گاهوله)، شیردوشی (گا دوشی)، مشک زنی، برنج کوبی ـ آواهای شادمانه
ـ سیت بیارم، بینا بینا، سوزه سوزه، بزران بزران، هی لُو هی لُو ▪ آواهای عاشقانه ـ کشکله شیرازی، کوش طلا، گنِم خر، قدم خیر، اَی اَی، آفری قمرتاج، آواهای عاشقانه، کیودار، کلنجه زرد، ماله ژیر، بزران بزران، شیرین و شامیرزا، هاریلُو ▪ کلامهای دینی ـ کلامهای یارسان، چل سرو ▪ مویهها ـ سرلشونه، مور، ساری خوانی، هوره -ژَن چِر-، گورانی
▪ آواهای دلتنکی و غریبی ـ علیدوستی، عزیز بگی، هوره«کو چر» و «سوار چر» ▪ آواهای حماسی ـ شیرین و خسرو، شاهنامه خوانی لری ولکی، قی دادُوا، حماسه کرمی، دایه دایه ▪ آواهای طنز ـ ماس فروش، هورم هورم، هی را سی سله، دُز ناشی ▪ آواهای هجو
ـ لالایی ها ● موسیقی سازی ▪ سازهای لری ▪ مقامهای شادی – عروسی سوارونه) ـ انوع ساز (سرنا، دهل، تنبک و کمانچه)
دانلود آهنگ لری خرم آبادی قدیمی
▪ مقامهای سوگواری: ـ نوع ساز (دهل، سرنا) ـ پاکتلی، چمری سحری، شیونی، یاری (یاره هو) ▪ مقامهای عاشقانه و دلتنگی : ـ کمانچه، تنبک ـ قدم خیر، کشکله شیرازی (دو گونه: گرمسیری و خرم آبادی)، علیسونه
سازهای متداول در لرستان سه گروه اند: ۱) سازهای زهی ( کمانچه و تنبور)
۲) سازهای بادی ( سرنا و دوزله) ۳) سازهای ضربی ( دهل و تنبک ) ▪ موسیقی لری را می توان به انواع زیر تقسیم کرد: ـ موسیقی شادیانه: در مراسم شادمانی نواخته می شود و گاه با رقص و آواز همراه است موسیقی عزا: در مراسم عزاداری اجرا می گردد و اجزای آن عبارت است از« سحری (اعلام مرگ کسی)»، « چمریانه »، «هرا» و مویه ها نیز که در رثای از دست دادن عزیزان خوانده می گردد و بدون همراهی ساز است از این نوع به شمار می رود ـ موسیقی «کار»: اجرای این آوازها از یک سو برای تحمل کارهای طاقت فرسا و سنگین و از سوی دیگر، برای سرعت بخشیدن به آهنگ کار و هماهنگی میان انجام دهندگان کار بوده است.
ـ موسیقی آوازی : شیوه های آوازی در لرستان بدین شرح است: ـ موسیقی اهل حق : نوعی موسیقی عرفانی است که توسط اهل حق لرستان اجرا می شود. با توجه به اینکه رقص نیز در لرستان از پیشینه ای کهن برخوردار است، جا دارد مختصر اشاره ایی نیز به این موضوع داشته باشیم، گفتنی است که در لرستان از واژه ی رقص استفاده نمی گردد و معمولاً از واژه هایی چون «باخته»، «بازی»، «دَس گِرِتِه» استفاده می گردد؛ چونان که حکیم توس بازی «کراد» خواهر بهرام چوبین نزد خسرو پرویز را اینگونه هنرمندانه به نظم درآورده است: بزرگان به بازی به باغ آمدند همه میش و آهو به راغ آمدند
چکیده
آنچه در این مقاله در مورد موسیقی لرستان بیان شده است را میتوان در چند عنوان بطور خلاصه ذکر کرد:ب) جایگاه موسیقی در فرهنگ مردم لرستان بطو ری که در هر مراسم و آیین اجتماعیِ مردمان این مرزج) سازهای رایج درموسیقی لرستان که به سه دسته سازهای بادی، زهی و کوبه ایی تقسیم میشوند.
مقدمه: باوجود اینکه با مطالعه ومعرفی آثار فرهنگی مادی ومعنوی هرجامعه و پژوهش علمی درهمین گذرگاه سخت ودقیق میتوان به این جهان ناشناخته راه یافت، ولی بررسی فرهنگی مرز وبوم لرستان و پرداختن به همه عناصر فرهنگی آن شدنی نیست، اما با هدف نمایش گوشههایی ازتبلور فرهنگ عامه مردمان خردمند این مرز وبوم و ترغیب بیشتر پژوهشگران مشتاق به دریای بیکران فرهنگ موسیقیایی روزنههایی ازاین تصویر توصیف ناپذیر را میگشاییم.
تاریخچه موسیقی درلرستان (تصویر1)قطعه سفالی که از [کاسو]ها یا [کاسی]ها درهزاره سوم پیش ازمیلاد درکوهستانهای زاگرس بدست آورده است سه دانلود آهنگ لری غمگین بختیاری انسان را د رحال رقص درنزدیکی چادرها یا کلبههایی نشان داده است (تصویر 2)
جایگاه موسیقی درفرهنگ مردم لرستان مردم این دیار مردمی سلحشور ومبارزهستند وموسیقیشان درارتباط با اصالتشان ساخته میشود مایه ایی کاملاً متمایز نسبت به دیگر مناطق غرب کشور دارد، به علت روحیه سلحشوری، اشعار و سرودهایشان بیشترپیرامون محور مبارزات ومسائل اجتماعیشان است.
سازهای رایج درموسیقی لرستان1- سازهای بادی (Aereophones (): سرنا – دوزله – بلور2- سازهای زهی (Chordophones) کمانچه – تنبور3- سازهای کوبهای (membranophones): تنبک (تمبک) – دُهُلموسیقی محلی لرستان
دانلود آهنگ غمگین و گریه دار لری یاسوجی
موسیقی را میتوان در یک تقسیم بندی کلی به دو دسته باز شناخت:الف) موسیقی آوازی (کلامی) ب) موسیقی سازی این نوع موسیقی بیشتر در مراسم عروسی، سوگواری و فعالیتهای روزمره زندگی عشایر و روستائیان و توسط زنان و برخی موارد نیز توسط مردان اجرا میشود .1- آوازهای شادمانه (عروسی)؛ ترانههایی که عملا بدون همراهی ساز و با هم آوایی زنان در مراسم عروسی اجرا میشود و عبارتند از سیت بیارم، بینا بینا، بزران بزران این آواز بیشتر به صورت دسته جمعی توسط زنان و دست زدن با همین ریتم، بدون نواختن موسیقی اجرا شده و درمقام سنگین سماع است که امروزه با کمانچه و ضرب یا سرنا و دهل نیز شنیده میشود.بینا بینا: نام آوازی است که در مقام سنگین سماع بوده و مفهوم آن به درستی و صراحت مشخص نیست به احتمال قوی نام دختر یا زنی در ایام دور بوده است.
برخی از این آواها عبارتند از:کچکله شیرازیکوش طلاآواهای عاشقانه مانند:
3-کلامهای دینی یا سرودههای مذهبی:.4-مویهها (سوگواری):
5-آواهای دلتنگی و غریبی:6- آوازهای حماسی:از انواع آواهای حماسی میتوان به:
شاهنامه خوانی لری و لکی:دایه دایه: ترانه ((دایه دایه)) مشهورترین و پر آوازهترین سروده لری در مقام سه پا بوده که امروزه مرزهای لرستان را در هم نوردیده و بیشتر مردم کشور و موسیقی دانان، با این تصنیف آشنایی دارند.7-آوازهای طنز و هجو:این ترانهها اغلب به صورت فی البداهه در هجو شخص یا موضوع یا مکانی سروده شده و برخی اوقات نیز با حرکات نمایش طنز آلود فرد یا افرادی همراه بوده است از جمله این اواها میتوان بهماست فروشهورم هورمهی راسی سله
هی نباتکاسمسا اشاره نمود.8-موسیقی آواز کار (ترانههای کار):لالایی (لاوه لاوه) - مادر از نخستین آوازه خوان زندگی است که همواره با نغمههای کهن و ابیاتی دلنشین و سرشاراز عشق و عاطفه مادری، فرزند دلبندش را به خوابی آرام و دلچسب فرو میبرد.ب- موسیقی سازی:
- مقامهای شادی (عروسی):رقص (سنگین سماع، دو پا، سه پا، شا نه شکی، اشکاری):نوع ساز: (سرنا، دهل، تنبک، کمانچه)رقص و آواز: (بینا بینا، کیودار، کلنجه زرد)
2- مقامهای سوگواری:نوع ساز (دهل، سرنا) موسیقی سوگواری بیشتر جنبه آیینی داشته و در مراسم عزاداری از روزگار کهن تا کنون کاربرد فراوان دارند معروفترین مقامهای آن عبارتند از:پاکتلیچمری یا چمرانهسحری - نواختن این مقام نوعی بیدار باش در سحرگاهان بوده در گذشته هنگام نواخته شدن این مقام توسط سرنا بر فراز بامها و بلندیها، ایلات از وقوع یک خبر مهم مطلع میشوند خود را آماده شرکت در آن مراسم میکردند بالطبع در هنگام جنگ نیز خود را آماده شرکت در نبرد میکردند.شیونییاری
کریمخانی3-مقامهای عاشقانه و دلتنگی (کمانچه و تنبک)معروفترین مقامهای این موسیقی عبارتند از: کچکله شیرازی- قدم خیر - این اشعار در مدح قدم خیر، زنی از خوانین با لا گریوه که دختر کد خدا قنی (قندی) قلاوند بوده و بنا بر اقوال برخی معمرین در قبال اهداء و بخشش یک رأس ورزا ((گاو نر)) به نوازندهای، در اوصاف وی سروده شده است. يقينا"براي بررسي پيشينه ي موسيقي بازماندگان اقوام كهني چون كاسي ها (ساكنين لرستان كنوني )نيز تنها همين شيوه راه گشا خواهد بود.
آنان دليل اين اصالت را شرايط ويژه ي جغرافيايي و زيست محيطي لرستان مي دانند كه در روزگاران گذشته آنرا به يكي از مراكز مهم جمعيتي تبديل كرده بود (فراي ، تاريخ باستاني ايران ،رجب نيا1382: 19و18) و بار تولد (مستشرق بزرگ روسي) بنابر عقيده خود و تومانسكي و براساس پژوهشهاي ميداني ژوكوسكي مي گويد : وجـنات و بشره ي آريايي لرها بيش از ساير ايرانيـان خالص و محفوظ مانده است (جغرافيايي تاريخي ايران ، ترجمه سردادور 196:1372) . ساير محققان ،از جمله پژوهندگان كرد مانند:آيت الله مردوخ كردستاني با استناد بر ساختار كهن زبان لري (نسبت به ساير گويش هاي همجوار )،بر اين اصالت تاكيد كرده اند چنانچه فاروق صفي زاده در تاييد تاريخ مردوخ آورده است : جايگاه لرها به مركز پهلوي كهن خيلي نزديك بوده واز آميزه با بيگانگان هم دور بوده اند ، حتي از ملت كلده وآشور هم چندان اثر پذير نشده اند و تغيير گويش نداده اند (اديان باستاني ايران64:1385)bg pattern
همچنين اثر ديگري كه نشانگر رقص جمعي و شايد يك نوع تهيج و هماهنگي افراد به هنگام كارهاي دسته جمعي است در ميان اين آثار وجود دارد.
منبع سایت دانلود آهنگ جدید ریتم تاپ ritm.top
https://open.spotify.com/album/7m9rRr57xRdo3aaUVRnxLW
https://www.musicgenreslist.com
https://www.digitalmusicnews.com/2016/04/07/most-popular-music-genres-america/
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3